Revoluce na Facebooku? Dnes ještě ne …

Narazil jsem v páteční podvečer na stránku facemarkacademy.cz. Možná jste o ní už taky slyšeli, šíří se celkem rychle, což je určitě čest pro pana Hrdličku, jemuž patří. Plánoval jsem napsat nějaký článek o Facebooku, ale až včera přišel ten správný impuls.

Jen upozornění pro začátek. Celý tento článek je pouze a jen můj osobní pohled na věc, strategie Facebooku a soutěží, potažmo strategie pana Hrdličky, jak ji chápu já. Chápu ji jinak než on, což je má svobodná vůle, na nikoho tím neútočím a vyslovuji pouze svůj svobodný názor, který se snažím založit na faktech a vlastních zkušenostech. Chci vysvětlit nedostatky a mylně vykládané informace, které se ve videu nacházejí a mohou lidi mást (či jim vkládat falešné naděje), protože tito lidé nemají dostatečné znalosti, aby věděli, co je a co není pravda.

 

Tak tedy. Vypadá to jako další infoprodukt, jako další „Kiršovina“, jak to krásně nazval můj kolega Marek Hnátek. Podle mě to jen vkládá do lidí falešné naděje, je to založeno na neúplných či zkreslených informacích a i začáteční hurá tón videa tomu nahrává. Pojďme ale k faktům.

Zaměřuji se na část videa od času 0:00 do času cca 7:30. Poté už autor videa směřuje k vytváření soutěže, což pro smysl tohoto článku nepovažuji za podstatné. Již na začátku je poměrně zajímavá informace, když je zmíněno, že společnost Tauer Elektro chtěla získat co nejvíce fanoušků za co nejkratší dobu. Ano, je to chyba firmy, ale pokud je p. Hrdlička odborníkem v oboru, pak by jí měl vysvětlit, že to není dobrá strategie. Při této strategii se často stává, že fanoušci budou necílení, budou k ničemu a firma vyhodí své peníze oknem. Bude se snižovat počet lidí, kteří o tom mluví a příspěvky psané na stránku se budou ukazovat mnohem méně lidem. Autor to vyřešil vymyšlením soutěže.

Ano, soutěže jsou krásná věc. Když se umí udělat, mají smysl, zaměří se na cílovou skupinu, zapojí ji … většinou se takové soutěže vyplácí. Podle mého názoru tato soutěž smysl nemá. Její cílová skupina je totiž nejhorší, jaká může existovat. Jsou to totiž úplně všichni. Všichni mají doma kuchyň, každému by se hodila výbava za 62 000Kč. Je tam nějaké bližší provázání? Já ho tam nevidím. Můžete namítnout, že u elektra se bude hledat cílovka těžko, ale samozřejmě by se najít dala. Já třeba v té cílové skupině nejsem, ale výbava by se mi samozřejmě hodila. Do soutěže bych se zapojil, ale neexistuje u mě možnost potenciálního nákupu. Ano, dá se takto budovat brand, ale to je poměrně drahá záležitost. Tím se dostáváme k finanční otázce.

 

Auto videa naznačuje, že ti fanoušci jsou v podstatě zadarmo. Cituji: „K získání fanoušků nebyla použita žádná placená inzerce na Facebooku. Celá soutěž stála jen na virálním šíření.“ Uf.

 

Hlavní cena v hodnotě 62 000Kč. Grafické práce. Marketingové práce (tvorba soutěže apod.). Pozor – mediální partneři. Ti tam byli zmíněni jen tak na okraj. Opravdu si myslíte, že byli mediálními partnery zadarmo? Víte, kolik stojí takový komerční článek na větším a navštěvovanějším webu? 10 000Kč? Nebo i více? Dostali bychom se ze 62 000Kč ještě výše, já budu při zemi a aby se nám to pěkně počítalo, dám náklady na soutěž 80 000Kč. Takže pozor. K získání fanoušků nebyla použita žádná placená inzerce na Facebooku. Ale investice do soutěže byla 80 000Kč. Bylo získáno 8000 fanoušků. Každý, kdo dochodil první stupeň základní školy si spočítá, že jeden fanoušek vyšel společnost Tauer Elektro na neuvěřitelných 10Kč! Ano, necílený fanoušek. A víte, jak byste třeba zacílili na ženy 25-35 let, VŠ vzdělání, u kterých se dá předpokládat, že si možná koupí s přítelem/manželem byt či začnou stavět dům a mohli by shánět vybavení do domácnosti? Takovou „zacílenou ženu“ seženete už za korunu. Zkuste to – je to jednoduché. PPC reklama na Facebooku.

 

Podle mě výše zmíněným odstavcem naprosto znehodnotím smysl celého videa. Lidé, kterým by to mohlo být určeno, nemají 80 000Kč na spuštění takové soutěže. Ti lidé tomu nerozumí, neznají fakta, nepohybují se v oboru, neví, jak Facebooku pracuje, co je to EdgeRank, neví, že věta „Virální šíření znamená, že průměrný uživatel Facebooku s 50 přáteli, propaguje soutěž automaticky 50x.“ je nepravdivá. Ono je to tam dále bokem zmíněno, že se sdílení neukáže všem vašim přátelům. Ukáže se jen části, takže dosah téměř 600 000 lidí je opravdu v teoretické rovině. Jak autor videa říká: „Je to publikum, které dokážete oslovit sponzorovanými příspěvky.“ Super! A kdo bude platit za ty sponzorované příspěvky? Soutěžící? Nebo Tauer Elektro? Na stejném principu funguje ta prokletá PPC reklama, od které se ve videu dávají ruce pryč …

Celé to na mě s prominutím působí jako oblbování lidí, kteří tomu nerozumí. To nemám rád. Přímo to nesnáším. Když si někdo zaplatí Neurorestart, tak promiňte, ale ten člověk ne že by neměl znalosti, ale ten člověk je hloupý. Za blbost se platí. Ale tito lidé nemusejí být hloupí, jen neví vše a pokud toto video budou považovat za bezprecedentní pravdu, pak je v podstatě autor videa zneužije. Jak jsem psal na začátku, vypadá to na další „Kiršovinu“ a dříve nebo později přijde možnost placeného programu. Pamatuji si na reakce na typově podobný produkt SEOškola.cz od Josefa Řezníčka, kterého jistí lidé téměř ukamenovali za ne úplně ověřenou větu, zda má vliv na výsledky vyhledávání na Googlu bounce rate a doba na stránce. Bylo to velice pravděpodobné (i když asi ne limitně blížící se stovce :) ) a sklidil obrovskou kritiku za to, že lidi mate. A co teprve tady?

Nevím, jaký efekt měla celá soutěž pro společnost Tauer Elektro. Dělala se buď pro zisk, nebo pro budování brandu, jak jsem již zmínil. O zisku spekulovat nebudu, protože to je interní informace a vědět to nemůžu. A brand? Počet lidí, kteří o stránce mluví, je skoro nulový – v současné době je to číslo 1 (= k ničemu). Také počet fanoušků se zmenšil – nyní jich je 7411. Již více než 600 fanoušků si dalo tu práci a To se mi líbí odklikli. To je opravdu vysoké číslo – nedělá to každý. Je to jen důkaz o necílení na nějakou cílovou skupinu. Můžeme tak spekulovat i o přínosu soutěže pro Tauer Elektro, natož pro malé podnikatele, kteří daný kapitál nemají. Za nějakých 80 000Kč by se mimo Facebook dala vykouzlit daleko větší kouzla …

 

Dovětek:

O Facebooku vzniklo již mnoho infografik na mnoha kvalitních a ověřených webech. Když jsem u konce mého článku, jeden odkaz bych s dovolením přidal – i když se ne tak úplně váže k tématu. Ale využil bych z ní jedno doporučení – požádejte o sdílení. Takže, pokud se mnou souhlasíte, prosím, sdílejte. Díky! :)

http://www.linchpinseo.com/infographic-facebook-wall-post-cheat-sheet

 

5 komentářů

  1. Adam Zbiejczuk napsal:

    Zrovna jsem na to taky narazil – a je to fakt hnus. Ta stránka Tauer Elektro je taky – jak se dalo čekat – v současné době mrtvá. Pěkně o tom napsal David Lorincz: http://blog.davidlorincz.cz/2013/06/13/bez-modrych-bryli-proc-souteze-nefunguji/

  2. Adam Zbiejczuk napsal:

    a mimochodem, na MZLU buď učí pod jiným jménem nebo nevím – nikde tam není k dohledání ;)

  3. Pavel Lasák napsal:

    Díky za článek. Jsem rád, že to vidím podobně.
    Také jsem na zmiňovaný web narazil a když jsem se zeptal, kdo nesmyslný cíl získat fanoušky vymyslel. Co tito nový fanoušci přinesly a zda se vložená investice majiteli stránek vrátily (zda nebylo lepší fanouška za cca 1,- Kč koupit ), byl můj dotaz smazán. Já odhadoval náklady na 100.000 (ceny do soutěže, vytvoření aplikace, její správa, vyhodnocení – takže jsem odhadoval podobně).
    Je to stejné jako když se lidé chtěli “jen” návštěvnost svých webů…

  4. mkurri napsal:

    Souhlasím s tvým názorem, ale bohužel cílovka produktu bude jinde, kde si o tom řeknou, že to je super nástroj ty soutěže a začínají objevovat FB z té druhé strany. Z těch komentářů pod prvním videem je to jasně vidět, jak chválí ten princip o FB propagaci, přitom teď už jsou pravidla na FB úplně jiná než před půl rokem. Budou mít těžší se dostat na zdi uživatel bez koruny z PPC, ale to už nikde nezmiňuje…

  5. Chodelka Peter napsal:

    Včera som si video pozrel a úplne presne sa ztotožňujem s tvojim názorom. Je to obyčajný odrb na ľudí, ktorí Facebooku nerozumejú. To už by som si radšej zaplatil jednu z 20-tich “SEO akadémií”, tam sú podané informácie aspoň celkom pravdivé (teda aspoň, čo som videl niektoré videá).

    1. vo videu je spomenuté, že súťaž priviedla na web elektra viac ako 17 000 ľudí, ale ani náznak toho, koľko z toho bolo reálnych objednávok. Tipoval by som konverzný pomer pod 0,1%
    2. „Virální šíření znamená, že průměrný uživatel Facebooku s 50 přáteli, propaguje soutěž automaticky 50x.“ – ako si už spomenul, KLAMSTVO
    3. logo – je dovolené používať logo FB ako spomenul aj Adam Zbiejczuk tu: https://www.facebook.com/pavel.hrdlicka.online ?
    4. momentálne má stránka 7410 likes. Súťaž priviedla 8177 fanúšikov, pred súťažou mali 100-200 fanúšikov (moj odhad) + po súťaži pribudlo 200-300 likes. To znamená, že stránka prišla o viac ako 1000 fanúšikov po súťaži – to iba potvrdzuje maximálny nezáujem súťažiacich o spoločnosť Tauer Elektro alebo zlá komunikačná stratégia po súťaži

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>